Mig og mine veninder

Stedsans

skaermbillede2017-08-29kl-17-16-24

Tilbage til det helt basale. Naturens kilder og forsyninger. Der har jeg levet i weekenden – eller i hvert fald noget af den. Og jeg må sige at oplevelsen har sat sig dybere end jeg regnede med. Det var virkelig en helt igennem særlig og fantastisk oplevelse.

Jeg har fulgt Stedsans fra de åbnede på Østerbro, men aldrig haft muligheden for at spise der. Da stedet så rykkede pælene op og startede deres helt eget univers “in the woods” vidste jeg at jeg ikke ville gå glip af den oplevelse.

Derfor tog jeg i weekenden turen til Sverige, for at lade det fine tøj og de høje hæle være hjemme og i stedet pakke store støvler og uldsweater. Og det viste sig at være en rigtig god ide.

Hold nu op. En ting er at parkere bilen på en høj græsmark, det har man jo prøvet før. Men stien ned til selve stedet var lang og smattet (læs: naturlig 🙂 ) og ind imellem tænkte vi om vi var gået forkert. Det gode ved den var selvfølgelig at den førte langt ind gennem skoven og ned til en udsigt over søen som ramte mig lige i hjertet.

Selv om man kommer som par skal man være klar til at tale og være i selskab med andre. Selv om der også er masser af mulighed for at være alene. Da vi ankom hilste folk pænt på hinanden og var meget imødekommende og venlige. Jeg er meget socialt anlagt men sådan en situation kan godt være lidt grænseoverskridende for mig. Nok mest og alt fordi jeg var forberedt på stilhed og tosomhed.

Efter økologisk fremstillet cider skiftede vi til badetøj og hoppede i søen for derefter at side ude i den flydende sauna midt i vandt. Jeg skylder nok at sige at jeg faktisk ikke hoppede i vandet – jeg dyppede den nederste del af min krop mens den øverste del troligt holdte fast på kanten af den flydende ramme saunaen var placeret på.

Middagen blev serveret på to store langborde, og i dagens anledning var vi rigtig mange. En virkelig hyggelig stemning som løbende under middagen blev mere fri efter indtagelse af den økologiske vinmenu. Vi var placeret for bordenden på en træbænk med økologiske uldtæpper og maden blev tilberedt i det åbne køkken og over åbent ild. Meget charmerende og virkelig fin tankegang.

Efter middagen var der bål hygge – om end nogle valgte at hoppe en tur i søen og varme sig i saunaen, sad de fleste om bålet og hyggede sig inden turen gik op til sit private beduin telt, som godt kan være virkelig svær at finde i mørket, også selv om man har en professionel lommelygte med 🙂

skaermbillede2017-08-29kl-17-12-29

Til Jer der har sovet i telt før, og overnattet på et øde sted, kender nok til stilheden og de fine små dyrelyde som optræder i løbet af en nat og tidlig morgen sådanne steder. Men når man som jeg ikke er den store telt type, så er det ganske særligt at sove i skovens stille ro til små dyretrin der trisser rundt om teltet – for ikke at nævne andre spændende lyde. Men vi sov godt og vågnede først tidlig formiddagen.

Iført pyjamas shorts, langærmet uld undertrøje, en strik og uldsokker listede vi op til morgenmaden som var lige i “stedsans ånden”.

Vi tillod os at stjæle lidt mere tid i skoven efter at have forladt vores telt – som jeg helt klart skal tilbage til. Endnu en tur i vandet (heller ikke denne gang kom jeg ordentlig i….) og en tur i saunaen inden vi tog en lang tur i robåden. Og som to nysgerrige sjæle som vi er, måtte vi også lige en tur i “mad haven” og se på alle de sager og det vilde liv som parret selv lever, når de til daglig har revet pløggerne op herhjemme og nu er bosat i den svenske skov, små 3 timer fra københavn, og med en helt bestemt drøm.

Hvis I har overvejet at tage en tur forbi Stedsans, så stop med at overvej. Gør det. Det er virkelig oplevelsen værd.